„Tak mì nevzali na medicínu, ještì že jsem se pøihlásil i na „peïák“, tam si rok odpoèinu a pak to zkusím znovu“. Pomìrnì frekventovaná replika neúspìšného zájemce o studium na nìkteré z našich vysokých škol, které mají trvale pøevis poptávky pøed možnostmi dané školy. Struènì øeèeno to znamená, že takový student namísto dùkladné a peèlivé pøípravy pro zkoušky na frekventovaný obor poèítal se zadními vrátky a tak zpùsobí obsazení místa na škole o kterou fakticky nestojí, zároveò však zabírá místo studentovi, pro nìjž byl možná tento typ studia jeho první volbou. Jen zdatný matematik by mohl spoèítat dùsledky tohoto kolotoèe první a náhradní volby. Proè je tomu tak a co umožòuje v masovém mìøítku tuto praxi? Pøipusme, že jedním z faktorù je nízký faktor zodpovìdnosti, který je však akcelerován ještì skuteèností, že takový postup nemá žádnou sankci a to ani v podobì (nebo pøedevším) finanèní ztráty. Pøimìøená výše školného (a co je pøimìøené je jinou, i když jistì dùležitou otázkou) by zcela urèitì vedla potencionální studenty k mnohem zodpovìdnìjšímu pøístupu pøi volbì vysoké školy, pokud by špatná volba sebou nesla finanèní riziko. Tedy pouze hypoteticky, pokud by se na medicínu na Karlovu univerzitu hlásilo 15 tisíc zájemcù, co by mìlo fakultì bránit všechny studenty pøijmout, vybrat pøíslušné školné a dále jen do dalšího semestru pustit jen takové studenty, kteøí splní nároèná kriteria studia. Ano, znamenalo by to pro první a druhý semestr zajistit násobnì vyšší kapacitu uèeben i pedagogù. Ovšem pro kvalitu budoucích absolventù by to znamenalo umožnit pedagogùm zvýšení laky na nároky znalostí a vìdomostí, protože by bylo kvantitativnì z èeho vybírat. Navíc by studenti diametrálnì odlišnì zvažovali své pøihlášky, protože by museli velmi peèlivì a s vìdomím rizika finanèní ztráty hodnotit své šance na úspìšné dokonèení studia dané disciplíny. Jako planým se pak jeví argument, že by školné diskriminovalo sociálnì slabší studenty. Pokud má èlovìk zájem zajistit si prestižnìjší a lépe placené zamìstnání, investuje do své kariéry èas i peníze. Pokud chce recepèní pracovat v pìti hvìzdièkovém hotelu, dva svìtové jazyky jsou minimum, s èím musí poèítat. Studium je v jazykové škole za peníze. Taktéž budoucí lékaø míøí k nadprùmìrným pøíjmùm, i on by mìl poèítat s investicí do svého vzdìlání. Pokud by pouze nedostatek finanèních prostøedkù mìl být pøekážkou k dosažení vzdìlání, nech stát pøevezme tuto tíhu, avšak po dokonèení studia ji studentovi vyúètuje a to bez ohledu na úspìšnost èi neúspìšnost, èi spíše zvýhodnit úspìšné absolventy bonusem ve formì slevy. Takováto motivace vyvolá u inteligentního èlovìka v zásadì dva dùležité navazující kroky. Zaprvé zodpovìdnou volbu studijního oboru a zadruhé snahu o co nejlepší výsledky ve studiu. Co víc bychom si mohli pøát, než zodpovìdné a vzdìlané lidi. Docílené této mety však dozajista nevede pøes nezodpovìdný a mnohdy jen nahodilý výbìr vysoké školy s jistotou, že i jen prùmìrné výsledky postaèí k úspìšnému dokonèení studia. Však on to nìkdo zaplatí a když se nedaøí, co zkusit jinou „vejšku“?. A nebo odjet do Itálie sbírat jahody? Takto uvažovat mùže jen nìkdo, kdo nemá ve „høe“ své peníze. A již vložené rodièi, nebo pùjèené od státu. Vidìno tímto pohledem, zda se, že absence školného škodí jak školám, protože se trvale potýkají s nedostatkem penìz, tak spoleènosti, která mnohdy získá prùmìrného absolventa, který vystudoval obor, který ani studovat vlastnì nechtìl, a v neposlední øadì i samotnému studentovi, protože škola šetøí kde mùže, moderní trendy se dostávají do škol se zpoždìním a potlaèení prvku zodpovìdnosti také není dobrou pøípravou na samostatný život, který by mìl zdravý èlovìk žít na svùj úèet. Stará pravda øíká, že co je zadarmo, bývá nejdražší. V pøípadì vzdìlání „zdarma“je to pøímo uèebnicový pøíklad, jak si drahého vzdìlání hrazeného z veøejných zdrojù jeho pøíjemci zdaleka neváží tak, jak by si zasloužilo. Vzdìlanost národa a kvalita vzdìlání jsou cennou hodnotou a kultivace této hodnoty by mìla být spoleèným zájmem všech.
11.3. 2006 MarS
... vce na tto stran.
<< Zpt
|